Shaun Anderson

31.03.2015 15:42

Tohodle chalpíka jsem si poprvé všimnul na Ulster Grand Prix v roce 2010 a musím říct, že mě velmi zaujal. Od té doby jsme v kontaktu. Jelikož se momentálně přestěhoval do Rakouska, možná ho letos uvidíme i na nějakém závodě u nás...

 

Ahoj Shaune. Na začátek našeho rozhovoru o sobě něco řekni českým fanouškům. 

Ahoj všem, jmenuji se Shaun Anderson  a je mně 30 let. Jsem aprobovaný inženýr a nyní pracuji jako vedoucí projektu u KTM v Rakousku. Mám rád motocyklový sport a snažím se vyzkoušet všemožné aktivity související s motocykly. V minulosti jsem jezdil na běžné motorce v provozu, závodil jsem v supermoto, grasstrack (taková plochá dráha na trávě), enduro a trialu. Ale nejraději mám road racing.

 

Vím, že jsi ze Severního Irska z Banbridge.

Ano, jsem ze Severního Irska. Bydlím v malém městečku Banbridge. Žiju na venkově a jsem šťastný, že díky tomu jsem na motorce mohl jezdit od jakživa. Z Banbridge a jeho okolí pochází několik výborných závodníků, kteří v minulosti závodili. Patří mezi ně třeba Brian Reid, mistr světa ve Formula TT třídách z poloviny 80. let.

V jakých třídách a na čem závodíš?

Jezdím superbike, supersport, supertwin a elektrický motorky. Bohužel pro rok 2015 ale nemám žádný supersport 600.

Superbike jezdím na GSXR 1000, která dříve vozila Camerona Donalda, když jezdil pro TAS performance. Samozřejmě, že jsme motorku modifikovali, nejen motor, ale i podvozkové části. Dál používám motorku Aprilia SVX550 od Trevora Scotta pro třídu supertwin. Motorka je báječná a má velký potenciál, stále ji vyvíjíme. Chybí nám trochu výkon, přece jenom mít o 100cc méně než ostatní twiny musí být někde znát, ale motorka je lehká a šasí se dá dobře ladit. Elektrický motocykl, ION-Horse, byl postavený v Kingston University, kde jsem vystudoval, a jel jsem s ním TT Zero Race. Možná na tomhle stroji pojedu i nějaký závod chystaného eMoto Championship.

 

To je hodně zajímavý výčet techniky. Jak dlouho vlastně závodíš?

Rok 2014 byl mou sedmou sezónou. Začínal jsem v roce 2008 na staré R6. Pouze road racing jezdím od roku 2010. Ale v paddocku se pohybuju už léta. Sice nepocházím ze závodnické rodiny, ale můj táta dělával několika závodníkům mechanika, takže všechno znám od mala.

Takže na roads máš za sebou pět sezón, jakých výsledků si ceníš nejvíc?

Asi nejlepším výsledkem mé dosavadní kariéry bylo druhé místo na Manx Grand Grix, stat na pódiu na Isle of Man, to je nádherný zážitek a mám na to krásné vzpomínky. Na roads mám na kontě několik pódiových umístění ze závodů u nás doma v Irsku. Loni jsem byl druhý v Tandragee za Danem Kneenem, rok před tím jsem tam dojel třetí, když jsem si závod velmi užil, bojoval jsem s Michaelem Pearsonem a byla to paráda. V Mid Antrim jsem dlouho jezdil první před Ryanem Farquharem, nakonec z toho bylo krásné druhé místo. Na kontě mám celkem tři tituly, jeden z okruhů a dva z roads.

 

Tak to jsou opravdu parádní výsledky. Občas se ale něco nepovede...

Jo závody jsou občas drsný. Samozřejmě jsem taky pár závodů nedojel. Zrovna moc dobře nevzpomínám na závody v Bush, kde jsem havaroval a zlomil jsem si nohu. To je asi můj nejhorší výsledek.

Který okruh máš nejraději?

Můj oblíbený okruh je Oulton Park v Anglii. Závodil jsem tam v roce 2008 a fakt je hodně zajímavý. Mám z něho spoustu zážitků, je tam množství velmi rozdílných zatáček, sjezdů a výjezdů. Moc se mi taky líbí Mugello nebo Brno, to jsou taky báječné tratě.

Nejoblíbenější přírodní tratí je TT, to je prostě ultimativní výzva, tam je naprosto všechno. Moc rád mám trať v Tandragee, je to můj domácí závod, ale to není hlavní důvod. Trať je takovou malou obdobou TT, má plynulé pasáže, má velmi technické pasáže, kde se musí hodně měnit rytmus a rychlost jízdy. Dalším důvodem je to, že tahle trať byla v průběhu let změněna jenom minimálně.

 

Tandragee mám taky moc rád, odkroužil jsem tam několik kol a musím potvrdit tvoje slova. Jdeme na další, co rád baštíš a piješ?

Mám rád italskou kuchyni, ale když to jde, nejraději si dám steak s hranolkami a dobré studené pivo. Není nic lepšího, než posedět s kamrády, se členy týmu a užívat si život před těžkým závodním dnem.

 

Každého se ptám na závodnický vzor, zeptám se i tebe....

Myslím, že v Severním Irsku každý označí Joeyho jako svého hrdinu. Stejně jako já. Jsou tu ale další, velký vliv na mě měl Brian Reid. Když jsem vyrůstal miloval jsem třídu 250cc a jedním z nejlepších jezdců u nás byl Gary Dynes. Hodně moc se mně libil Tetsuya Harada, byl jsem jeho velkým fanouškem a obdivovatelem. To je taky důvod, proč používám startovní číslo #31 na svých motorkách.

Co jméno to pojem, Shaune, co bys chtěl vzkázat českým fanouškům?

Je báječné, že u vás v České republice máte takový závod, jako jsou Hořice, že má vzrůstající publicitu v Západní Evropě. Doufám, že se mně taky podaří na nějaké závody přijet, když teď na nějaký čas žiju na kontinentě.

Pokud nějací čeští fanoušci přijedou na závody do Irska nebo na TT, budu rád, když se zastaví na pokec. Věřím, že to bude letos báječná sezóna.

 

Shaune, děkuju ti za tvůj čas a určitě spolu něco zorganizujeme.... Ať se ti hodně daří. Ahoj.

 

foto wusa