Rozhovor s Williamem Dunlopem
Některým se možná zdálo nemožné, když jsem před časem anoncoval interview s Williamem Dunlopem, že je možné mu položit pár otázek, na které Willi odpoví. Celý proces chvíli trval, ale s výsledkem snad budete spokojeni. Otázky poslali nejen britští a irští fanoušci, ale i tři fanoušci z Čech – Jarda, Vojta a Libor, za což jim touto cestou děkuji. Odpovědi, nejen na české otázky, ale i ty ostatní si teď můžete přečíst.
Jaké jsou tvé plány pro letošní sezónu?
Tento rok pojedu několik závodů britské série 125 a pevně věřím, že nějaký závod vyhraji. Samozřejmě pojedu i North West, kde bych rád udělal co nejlepší výsledek. V supersportech by to mohlo být i pódium. Reálné je to i v litrové třídě, ale budu spokojený, když budu co nejblíže absolutní špičce. Poslední dva roky pro mě na NW nedopadly zrovna nejlépe, ale letost to bude v sedle nové Suzuki jiné.
Nemyslíš si, že by bylo lepší odjet 2T třídy v Billownu třeba týden před TT, že by to bylo méně únavné a zároveň i atraktivnější pro jezdce i diváky?
Pravděpodobně by to asi bylo lepší a zlepšil by se i zájem. Teď je spousta lidí, kteří kolem Billownu doslova jenom profrčí a jejich hlavní zájem je soustředěný na TT. V Billownu ale dělají svoji práci skvěle.
Williame někde jsem četl, že prý na Irish nationals (pozn. Závody v Irské republice) nejedeš na plno. Jaký je tvůj oblíbený okruh v Irské republice? A taky bych se rád zeptal, proč máš na kombinéze obrázek Lionela Richie?
Jezdím všude stejně, ale počasí v roce 2009 nebylo zrovna nejlepší a proto se nedalo jet takovou hranu, jako za normálních okolností. Je to otázka bezpečnosti. Mým oblíbeným jižním okruhem je Athea. Pokud jde o Lionela, byla to spíš taková legrace, ale vypadá to dobře. Pro rok 2010 bude mít své místo na mé kombinéze opět.
Na čí motorce pojedeš 250cc v rámci TT?
Původně jsem neměl v plánu jet letos 250cc vůbec, ale Noel Wray jednu koupil a nabídl mě, abych na ní závodil. Je to motocykl řady 2009. K motorce mě poskytuje vše, co potřebuji. Musím ale říct, že třída 250cc mě už nebude tolik časově zatěžovat, jak tomu bylo dosud.
Byl jsem opravdu překvapený tvojí účastí ve Valencii v loňském roce (pozn. bylo to v rámci GP Španělska). Jak se ti líbilo na Grand Prix? Jak se ti celkově líbí závodění na motodromech, třeba se 125cc v Anglii? Máš nějaký ustálený názor na motodromy, letiště a přírodní tratě?
Opravdu nemám rád závodění v Anglii, ale letos mám mnohem lepší motorku na to, abych získával i vítězství. Proto se na letošní anglické závody docela těším. Budu jezdit s Jamiem, mým mechanikem. Ten mě bude taky pmáhat překonávat stres během sezóny. Nemám v zásadě proti motodromům nic, přesto přírodní okruhy jsou mojí jedinou cestou do budoucna.
Kdo je tvým největším soupeřem?
Michael a Ryan Farquar jsou předními jezdci na národní scéně. Oba mají tyto závody rádi a oba jedou na absolutním limitu. Mám taky rád velké podniky, kam jezdí i Angličané a pokud je k tomu ještě porazím, je to skvělé.
Pamatuješ si na svoje první vítězství?
Ano. Moje první vítězství bylo speciální. Bylo to ve 125cc a já jsem tehdy na standardní motorce porazil Darrena Lyndseye, který měl naprosto fantastickou motorku. Měl jsem z něho veliký respekt, ale v posledním kole jsem ho předjel. První vítězství na okruhu bylo také ve 125cc a Darren byl opět druhý.
Jak relaxuješ?
Sportem. Mám rád fotbal a taky golf nebo třeba snooker.
Jak hodnotíš bratra jako závodníka?
Michael je skvělý závodník už několik sezón. Je výborným jezdcem velkých tříd, je vítězem TT. Ale pro dvoutakty má několik nedostatků. Není k nim dostatečně jemný. Jeho třídami jsou prostě velké 4T.
Koho bys označil jako hrdinu svých tříd?
Můj táta mě inspiroval, abych byl tím, čím jsem. Proto k němu chovám velkou úctu. V mých očích byl tím nejlepším jezdcem, který pocházel z naší země. V kariéře toho mnoho dokázal a to i přesto, že když byl hodně mladý, nebyl uznávaný. Dokázal se třeba vrátit i po těžkém zranění zpět a byl i nadále velmi rychlý.
Fazer :
Ahoj Williame, zdravím z ČR. Už tě sledujeme i s kamarády hodně dlouho. Ono to možná vypadá, že česko je hodně vzdálené Irsku, ale co se fandovství road racingu týká, je to naopak. Vypadá to, že jsi ( i s bráchou) takový universál jako byl váš táta. Jedeš všechny možné objemy. Je snad bike, který ti prostě sedl hned na I. svezení?
Jo mám rád, když se střídají motorky různých tříd. Dobrý jezdec umí vyhrát na jakémkoliv motocyklu. To je moje výhoda, zrovna tak jako to byla výhoda mnoha skvělých mužů přede mnou, jet superbiky, pak třeba skočit na stopětadvacítku a to v jednom jediném dni, to je přece paráda. Letos mě čeká přeskakování ze 125cc na supersport. Motorka, která mě vyloženě padla do ruky hned napoprvé je letošní nová 125cc. Vím, že to na ní bude dobrý rok.
Máš nějakou oblíbenou trať?
Bez jakékoliv diskuze je to Dundrod. Je to nejlepší trať na které jsem kdy jel. Mezi okruhy mám oblíbený třeba Jerez, ale UGP je speciální – žádné směšné šikany nebo pomalé zatáčky. Je to prostě první liga a skutečný test pro každého.
Prosím o tvůj názor na TT. Za sebe a kamarády můžu říct, že jde v rámci road racingu o opravdový vrchol. Váš otec myslím moc nechtěl, aby jste startovali na TT. Vím, že jsi v r. 2006 byl na TT jako newcomer - my tam byli taky - jako diváci a fandové. Skvělý zážitek, který se nedá k ničemu přirovnat.
TT je neskutečná výzva pro každého. Je to trať, která z tebe i z motorky vyždíme doslova všechno. Je to můj hlavní závod sezóny a taky hlavní touha – vyhrát. Závod má skvělou publicitu a je velice známý po celém světě. Celá moje sezóna směřuje k TT. Jsou to skvělé dva týdny bez stresu.
To by nás zajímalo - živíš se jen závoděním?. No asi ne . Tedy v ČR by to asi nešlo...
Během sezóny jsem závodníkem na plný úvazek. Neměl bych čas pracovat, připravovat motocykly, dělat P.R. a další věci. To je důvod, proč se tomu věnuji plně. Musím vydělat tolik, abych se i přes zimu mohl věnovat motocyklům. Někdy v zimě ale pracuji u strýce, ale je to nuda.
Jaká byla tvá zkušenost ze závodu Grand Prix? Vím, že jsi jel jeden závod 250 ccm.
Byla to pro mě speciální zkušenost. Bohužel jsem měl během závodu problémy s pneumatikami, které po 6ti kolech odešly. Neměl jsem z nich dobrý pocit a po zbytek závodu jsem dělal všechno možné pro to, abych neupadl. Ale musím uznat, že motocykly ze špice strtovního pole byly neuvěřitelně rychlé. Byly rychlejší než 600cc. Na druhou stranu rozdíl v nákladech na sezónu mezi mojí motorkou a kitovou aprilií 2008 je asi 1,5 mil euro. Bylo by zajímavé, kdyby naopak pár chlapců z GP přijelo zkusit závody u nás v Irsku.
Co si myslíš o budoucnosti MOTO GP?
Bez pochyby je to vrchol motocyklového sportu, o budoucnost MotoGP se tedy nebojím.
Vojta :
Jakých závodů se zůčastníš v letošní sezoně a v jakých třídách budeš startovat..?
Slyšel si někdy o závodech v české republice a je nějaká šance že by ses někdy v budoucnu představil českým fanouškům na nějaké z našich traťí..?
Díky za odpověď a přeju hodně štěstí a mnoho úspěchů..!
Pojedu britský šampionát 125 a tři nejdůležitější mezinárodní závody – NW200, TT, UGP. Určitě pojedu i na některých dalších domácích přírodních tratích, pokud nebudou termínově kolidovat s britským šampionátem. Rád bych taky dostal divokou kartu na závod GP v Silverstone pro třídu 125cc.
Letos mám k dispozici 125cc od Jamese Delaneyho a 250 od Noela a Gerarda Wrayových. Taky jedu R6 a Suzuki Chrise Dowda.
Chtěl bych startovat v Hořicích. Už jsem o tomto závodě hodně slyšel. Letos se k vám chystá i mnoho irských jezdců. Jediným problémem to, že termín těchto závodů koliduje často s North West a je blízko i k TT.
Jarda :
Myslíš si,že je reálné,že by jsi mohl jednou přijet do Hořic?
Je to možné za předpokladu, že bude jiný, než obvyklý termín, který je velmi blízko k NW200. Potřebuji NW jet, je to jeden z mých nejdůležitějších závodů v sezóně.