Okruh Františka Bartoše v Ostravě-Radvanicích
Letos se na zdejším podniku sešli jezdci už po šesté. Nutno říct, že závody v našem třetím největším městě nabírají rok od roku na popularitě nejen mezi jezdci, ale co je potěšitelné, zejména mezi diváky. Těch se okolo tratě sešlo opravdu požehnaně, jasně do hořických návštěv mají ostraváci ještě daleko, ale letos to byl jasný rekord. Můj skromný odhad je návštěva okolo 6.000 diváků a to je slušné. Hodně lidí se přišlo podívat i na sobotní tréninky.
Páteční počasí bylo jako na houpačce, chvíli sluníčko, chvíli slejvák, jakoby se otevřelo samo nebe. Sobota ráno ale rozehnala všechny chmury a tak se mohlo začít trénovat. Pořadatelé připravili celkem sedm závodů, ve kterých se představilo celkem třináct tříd. Z těchto počtů je jasné, že některé závody jelo společně několik tříd.
Jaký tedy byl program?
Klasik 175 + 250cc
125GP + 250GP +250SP
Sidecar
Klasik 305 + 500 + 750cc
Supersport 600
Sport125
Supermono + SuperTwin
Tréninky, ať už dopolední, nebo odpolední stanovily pořadí jezdců na startovním roštu. Do Radvanic bohužel nedorazili sourozenci Schusterovi, takže třída GP250 měla na startu pouze jediného závodníka a tím byl Australan Eric Lenser. Při vší úctě k jezdcům, Johanna Maurera s jeho dosaženým časem nelze považovat za závodníka… nejrychlejším jezdcem třídy GP125 se stal René Lohse, před Patrikem Kolářem a Michalem Savinkovem. Sportovní dvěpade patřily Tomáši Fichnovi, Milanu Hanzalíkovi a Lukáši Walterovi.
Všechno šlo jako na drátkách až do prvního tréninku šestek. V lesním úseku došlo ke kolizi mezi Jirkou Veverkou a Petrem Homolou. Ve stopě zůstal z nepochopitelných důvodů stát Pavel Zima, Jirka ještě stačil zareagovat, ale Pedro i přes mohutné brzdy do Jirky narazil zezadu a oba se tak vyváleli. Výsledkem pádu je Pedrovo poranění pánve. Druzí dva z kolize vyšli bez zranění. Aby výčtu pádů nebylo málo, v odpoledním tréninku se v lesní partii odporoučel k zemi Honza Pavlíček. Když přičteme ještě technické problémy s Daytonou Franty Loučky, rázem bylo startovní pole chudší o tři jezdce.
Pole position si vybojoval Michal Dokoupil, kterého v první řadě doplnili Marek Červený a Olin Hanák.
Sportproductiony mají tradičně velmi nabité startovní pole a nejinak tomu bylo i v Radvankách. Nejrychlejším jezdcem této kategorie byl Michal Šlezar, kterému to letos opravdu jede. Na druhém místě skončil nestor Mirek Sedlo a třetí místo patřilo Olinu Hanákovi. Ve startovním poli se objevila i jedna slečna, Stáňa Malinová. Malinka si nevedla vůbec zle, za sebou nechala šest chlapů…
Pokud se ve Twinech objeví ve startovním poli jméno Michala Dokoupila, obvykle je jasné, jak asi bude vypadat průběh tréninku nebo závodu. Indi si i tentokrát vyjel pole position s náskokem bezmála devíti sekund před Stefi Holzem a Erikem Lenserem. I v této kategorii se nám objevily slečny, Veronika Hankocyová si vyjela sedmý nejrychlejší čas, Terezce Polákové vypověděla poslušnost technika…
Spolu s twiny, ale s oddělenou klasifikací, jela i mona. Nejrychlejšího tréninkového času dosáhl Dani Zörnweg před Pavlem Jančíkem a Liborem Kamenickým.
Nedělní program zahájili klasici 175 + 250cc. Hned po nich byl na řadě spojený závod GP125 a 250cc. Jezdci odstartovali ve dvou vlnách, nejprve menší osminky, s krátkým časovým odstupem pak i čtvrtlitry. Dvackaři opět předvedli, co tyhle malé, ale hbité stroje dokáží. Smůlu měl Anders Larsson, který na start nedorazil už ze zaváděcího kola. Na čele závodu se usadil naprosto nekompromisně Patrik Kolář a šel si jasně za vítězstvím. Ale… nebylo mu přáno, dvě kola před cílem si jeho Honda řekla dost a bylo po nadějích. Ve vedení v tu chvíli byl Michal Savinkov, po kterém šel jako hladový pes po kosti René Lohse. Překrásný souboj se odehrával i na dalších místech mezi Oldou Podlipným, Wernerm Steegem a Steffenem Grämmerem. Grämmerova Aprilka trochu kuckala, tak se dědci (Olda a Werner) vzdálili a rozdávali si to mezi sebou. V posledních metrech závodu, doslova na cílové pásce, pro sebe vítězství nakonec urval René Lohse, před druhým Michalem Savinkovem. Na třetí místo dovedl svoji oranžovou KTM Christopher Eder.
Další exhibici předvedli sajdkáristé. Na tyhle akrobatické výkony je radost pohledět a člověk chvílemi doslova žasne, co posádky dokáží.
Druhý závod klasiků, tentokrát 350 + 500 + 750cc je za námi a už už jsme se těšili na vyvrcholení celého víkendu. Ano, supersporty vyrazily do zaváděcího kola. Na startu se, kromě tří dříve jmenovaných, neobjevil ještě Vláďa Šnajdr. I tak, pětadvacet pilotů na startu a kromě Pedra vlastně kompletní domácí šestková špička, to byl příslib velkého souboje.
Start se nejlépe vydařil Markovi Červenému, naopak Indi se trochu propadl. První zatáčka se obešla bez incidentu a všechno vypadalo skvěle… Bohužel pár vteřin poté, přišel šok. V nájezdu do zástavby došlo ve vlásence ke kontaktu mezi několika jezdci, což mělo za následek hromadný pád pěti závodníků – Martin Sedlák, Roman Skoupý, Pavel Zima, Zdeněk Sedlák a Peter Benderle, to byli ti nešťastní aktéři. Zanedlouho se parkovištěm závodních strojů nesla velmi smutná zpráva. Bohužel, posledně jmenovaný pilot, 27letý Rakušan Peter Benderle, následkům zranění na místě podlehl.
Několik z nás mělo možnost sledovat video z motocyklu Miro Slobody a nebyla to moc pěkná podívaná. Nemá cenu spekulovat, co bylo a jak bylo, prostě se stalo. Nejsem žádný necita, ani se nehoním za senzacemi (děkuji za video ze stacionární kamery akčně poskytnuté TV stanicím, které by si jinak ani nevšimly, že se někde nějaké závody vůbec jedou…. achjo), ale road racing není sport pro slečinky.
Při této příležitosti chci poděkovat Honzovi Lindnerovi za to, jakým profesionálním způsobem, alespoň ta tištěná a elektronická média, o tomto incidentu informovala. Dle mého názoru to byla korektní informace. Samozřejmě nehodnotím příspěvky některých „diskutujících“.
Co říct na závěr… Odpočívej v pokoji Peter, dolámaní kluci, vy se dejte do pořádku, radvaničákům přeji hodně sil a za rok na téhle nádherné trati zase všichni nashledanou.