Kdo je Victor Gilmore ?

04.01.2009 16:09

 

Zmíníte-li jméno Victora Gilmora v paddocku, někteří lidé se otočí a jdou pryč, někteří koulí očima a jiní toho nemohou říct tolik, abys věděl jak skvělý je to chlapík.

Victor jehož povoláním je stavitel, nyní bydlí v Ballymoney a říká :
„Je to dusivé ten přístup některých lidí k mé osobě, kteří si o mě myslí nepěkné věci, aniž by mě osobně vůbec znali. Například je tady jeden divný chlapík, který sedí doma u počítače v Belfastu a celém světu prostřednictvím internetu sděluje, že jsem noční můrou pro případné sponzory, když nechávám své motorky celou noc venku a nikdy je nevyčistím. Referuje o tom, že před pěti lety jsem musel přestěhovat své motorky z kůlny ven, když jsem potřeboval uvnitř pracovat, že na ně musel koukat, ale nikdy jsem je nenechal venku celou noc. Uznávám, že by moje motorky mohly vypadat trochu lépe, ale nemám skoro žádné peníze. V loňském roce jsem se zadlužil, abych je naladil, můj dluh byl 16.000 GBP. Pro tenhle dluh jsem na tom psychicky nebyl zrovna nejlíp a musel jsem dělat hodně přesčasů a velmi tvrdě pracovat, abych vůbec přežil, abych alespoň nějaké sehnal, abych mohl zaplatit startovné na závody. Jak pomáhají takovíhle lide nebo i jiní kritici závodům a závodníkům, když neví nic o tak těžkém životě a sedí si v klidu doma u počítače a jenom kritizují?“

Naštěstí kritika Victora přinesla ovoce v podobě sponzora, který si kritiky nevšímal a zajistil půjčku pro získání dvou nových motorek pro novou sezónu. Victor říká : „Bývalý závodník Steve Day se rozhodl ukončit svou závodní kariéru, aby se mohl plně věnovat práci a své rodině. Jeho sponzor Colin Moore, dodavatel malířského materiálu, z Isle of Man, mě kontaktoval na internetových stránkách Paula Phillipse (real road racers). Jel jsem za ním, abych se s ním seznámil a on mi nabídnul jeho dvě motorky – exCastrol Hondu Kirka McCarthyho 600cc model 2000 se standardním motorem a novou Suzuki 1000, kterou pak po skončení sezóny vrátím zpět. Colin má velice rád závody a má mnoho skutečných přátel, kteří se právě okolo závodů pohybují a vůbec na mě netlačil. 600cc jsme upravili  a já na ní startoval ve třídě Senior Irish Road Race Championship, dále pak na North 200, UlsterGP, ve Scarborough a na TT. Velkou Suzuki jsme upravili pro Production TT International Races. V loňském roce jsem startoval na R1 na UlsterGP a standardní Suzuki byly podstatně lepší a tak jsem nabyl dojmu, že tahle motorka je lepší než ta loňská“.

Právě tady je ten velký zlom, který pro Victora Gilmora nastal pro tento rok. Motorka je vždycky skvěle vyčištěná, před závody už se nepije a je velká naděje, že se konečně dostaví tolik kýžený velký úspěch. „Všechno je o 100% lepší než loni, ne že by tady nebyly některé drobné nedostatky, ale sezona je dlouhá a dá se na nich pracovat. Myslel jsem si, že R1 bude dobrá motorka, ale byl to šmejd a po celou sezónu to bylo horší a horší. Výkon byl někde okolo 128bph (HP na zadním kole), přitom standardní mašiny okolo byly někde na 145bph.“

Victor se taky vyjádřil dění na závodech : „Je tady dost závistivých jezdců, kteří říkají, že jsem nebezpečný, ale je tady jeden konkrétní, který se mě pokoušel několikrát doslova sestřelit, ale jemu nikdo nic neřekl. Často se zdá být  rozhozený z toho, že stačím jeho mimořádné R1. Ano, na začátku své kariéry jsem byl trochu neukázněný nebo možná i nebezpečný, protože jsem potřeboval udělat dobré výsledky, aby si mě všimli sponzoři, ale dnes jsem stejně opatrný jako ostatní jezdci. Vždycky jsem musel jezdit velmi tvrdě, kvůli mým motorkám a očividnému nefér jednání a až podvádění okolo. Není tady jediná standardní šestistovka ve startovním poli a to je nefér vůči mě i jiným jezdcům. Často jsem byl v ohrožení, že když podám protest budu bez peněz, ale vždycky se u soupeřů kontrolovaly jiné části motoru než ty, které se měly. Z jakého důvodu asi? To mě vždycky dovede k hádkám s jezdci.
V loňském roce ve Skerries jsem musel na R1 prolomit limit, abych chytil Ryana Farquhara, Richarda Brittona a Johna Donnana, kteří mezi sebou bojovali o druhé místo. Ryan proklouznul a já zůstal vedle Richarda a Johna, ale za poslední vlásenkou byli oba asi deset metrů přede mnou. Mě se ale podařilo na šikaně, která je v prostoru startu a cíle, být asi o 15mph rychlejší než byli oni a já byl opět s nimi v Dublin Corner. Dvě kola před cílem jel Richard uvnitř pod Johnem, já z venku a protože jsem byl rychlejší, posunul jsem se tímto manévrem na druhou pozici za Adriana Archibalda, který byl daleko před námi. Richard mě opět předjel v Duke Bends, ale v další části okruhu byl skutečně pomalejší a já ho přebrzdil a zůstal před ním po celý zbytek kola.
Já vím, že se těmto jezdcům vyrovnám a můžu s nimi závodit, ale nikdy jsem neměl srovnatelnou techniku a tak jsem plný naděje a očekávání všechno změnit když si budu moci dopřát rozumné množství pneumatik, pak by nějaké významné vítězství nemělo být nedostižné. Mohl jsem svůj první závod vyhrát při svém startu do nové sezóny v Mondello Parku, ale pneumatiky odešly moc brzo. Ostatní mladí kandidáti se dostávají do podobných situací, ale tohle bude moje šestá sezóna a konečně přišla doba, abych o sobě dal vědět. Mám road racing skutečně rád, líbí se mi všechny okruhy, ale přece jenom bych mírně favorizoval Skerries.
Chystám se taky na TT. V roce 2000 se mi podařilo dokončit závod Newcomers (nováčci) na ManxGP na třetím místě. V letošním roce jsem startoval v šestistovkách Junior Manx Race       
A opravdu jsem jel dobře hned v prvním kole, ale měl jsem problém na Governors Bridge. Rychle jsem motorku zvedl, ale poškodil jsem kapotáž a traťový komisař už mě nepustil zpět na trať. Startoval jsem s číslem 38 a během prvního kola jsem musel předjet nejméně tucet jezdců. To bylo ale všechno v tomhle hrozném tréninku.“

„Letos o vánocích strávím čtyři dny na Isle of Man, abych trochu potrénoval se Steve Dayem, což je bývalý trojnásobný vítěz produkčních motocyklů. Budu šťastný, když se mi podaří dát letos kolo ve své třídě někde okolo 116/117mph.“

Další plány? „O velikonocích pojedu dva závody na motodromu, ale na celou sezónu se vrátím zpátky na přírodní okruhy, protože závody na motodromech jsou hodně drahé, kdybych chtěl pomýšlet na nejvyšší stupínky. A taky v neposlední řadě si na přírodním okruhu užiji víc legrace s ostatními jezdci, například s Trevorem Ritchiem nebo Seamusem Greenem.“

Victor Gilmore na závěr dodává : „Jak jsem říkal dříve, jsem velmi šťastný, že jsem zpátky s nadějí a podporou, speciálně od Colina Moora a Johna Bella, chci aby viděli nového Victora Gilmora v čele, jak sbírá tolik potřebné šeky za vítězství.“


Leslie Moore
Road Racin Ireland Magazin
February/March 2002