Josef Duchan

23.10.2009 18:44

V letošním roce to bylo dvanáct let, co se Brněnský Pepa Duchan objevil na závodní dráze. Většina z nás ho zná hlavně ze třídy Supermono, ale poslední dobou Pepa slaví úspěchy i v šestkách. V letošním road racingovém mistráčku skončil celkově čtvrtý v monech a v šestistovkách se umístil dokonce třetí. Domluvili jsme se na krátkém interview, které vám teď přináším.

 

Ahoj, můžeš se nám představit ? 

Čau, jmenuji se Pepa Duchan a jsem z Brna.

Jak dlouho závodíš a jak ses k závodění dostal ?

I přes to, že můj táta jezdil závodně soutěžní endura, dá se říct, že já jsem se k závodění dostal úplně náhodou. Jednou v 15ti letech jsem byl s tátou na obědě a táta mě zavedl za svým kamarádem z dob mládí Sašou Vysloužilem a bylo vymalováno. Závodím od roku 1997, to jsem začal zkoušet italské mopedy a byla to paráda. Po té jsem si vyzkoušel SP 125, Supermona a teď zkouším i 600.

Za ty roky máš jistě hromadu zkušeností. V jakých třídách startuješ ?

Startuji ve dvou třídách a to jsou Supermona a 600 ccm.

Dost odlišné třídy. Řekni nám na jakých motocyklech jezdíš ?

Ve třídě Supermono mám stroj ze své vlastní tvorby, který jsem postavil za pomoci mého táty. Motor používám čtyřtaktní jednoválec Yamaha 5 –ti ventil, vodou chlazený a momentálně je převrtaný na co nejvyšší objem. Podvozek jedu Yamahu TZR 125. V 600 ccm jsem po několika zkouškách volil Yamahu R6R rok výroby 2006.

Jaké jsou tvoje dosavadní nejlepší výsledky ?

Nejlepší výsledek na motodromu byl asi na Mistrovství Evropy v Brně ve třídě Supermono, kde jsem dojel na 14-tém místě. Na přírodních tratích to bylo 2. místo v Hořicích v supermonech, 3x 1.místo v Kyjově a 1. místo v Radvanicích. V 600 jsem nejlepší dosavadní výsledek udělal letos v Kyjově, kde jsem skončil 2., byl to můj nejlepší výsledek na přírodních tratích.

Když už je řeč o tvých úspěších, absolvoval jsi naopak závod, na který bys nejraději moc nevzpomínal ?

Asi takový ani není, prostě nikde to nebylo tak strašný, aby se mi to nelíbilo:-) Nejde přece jen o to vyhrát, ale zúčastnit se.

Určitě máš kolem sebe nějaký tým nebo partu lidí, kteří ti pomáhají, mohl bys je trochu představit ?

Náš team je poněkud malý. Hlavní mechanik je můj táta, který mě pomáhá se vším, když už jsem vysílený a potřebuju si odpočinout. No a dalším řlenem teamu je moje žena Barča, která se stará také o nezbytnou psychickou podporu. Každopádně pokud nastane problém, především s motorem na Supermonu nebo s čímkoliv, tak v Supermonech jsme taková velká parta, že když někdo má čas nebo díly, tak rád pomůže a to je obrovská výhoda.

Zajímalo by mě, jaké jsou tvé oblíbené tratě. Preferuješ spíš motodromy nebo přírodní tratě ? 

Preferuji spíše přírodní tratě a to od doby, co Supermona přešly na přírodní okruhy. Je to hlavně o atmosféře, adrenalinu a v neposlední řadě finance jsou nesrovnatelné oproti autodromům.

Máš nějaký vyloženě oblíbený okruh ?

Moc se mi líbí Kyjov, jelikož tam se mi velice daří a taky - Kyjov není tolik o výkonu motorky, ale o samotných jízdních dovednostech závodníka.

Co si myslíš o uspořádání mistráku na přírodních tratích ? Nejen o tom letošním, ale jaký na to máš celkově názor?

Komplexně se dá říct, že příroďáky jsou zatím málo propagované v médiích, kdyby se v této oblasti udělalo něco málo víc, nebylo by to na škodu. Jedná se obzvlášť o některé třídy, jako např. Supermono, o kterých lidí moc nevědí.  Přírodní tratě měly v minulosti velkou úroveň a tak by to mělo být i teď. Moc se mi líbí každý okruh, na kterém se konají závody a tím myslím komplet. Pro spoustu lidí je to dostupnější než autodromy a já jsem jen rád, že se něco takového dělá a můžu se někde vyřádit:-) 

Zabrousíme trochu jinam, kdo je tvým nejoblíbenějším jezdcem ?

Oblíbený jezdec je pro mě pan Jílek, který i přes svůj věk stále závodí a podporuje mě hlavně ve třídě Supermono.

To je moc pěkné. Máš ve startovním poli třeba nějakého dobrého kamaráda mezi jezdci ?

Je jich spousta v Supermonech např. David Bouška, Michal Rádl, Saša Vysloužil atd. a v 600 je to jednoznačně Indoš.

Jsi Moravák a o nich je známo, že jsou labužníky. Máš vyloženě oblíbené nějaké jídlo a pití ? Další otázkou je, jakou rád posloucháš muziku ?

Oblíbené jídlo, tam je toho více např. těstoviny, řízky, steaky, atd. Jinak oblíbené pití no těžko říct:-). Co se týká muziky tak asi zvuk motorky.

Máš přítelkyni nebo jsi ženatý ?

Jsem šťastně ženatý:-)

A co tvůj závodnický sen ?

Vykostit Rossiho:-) a vyhrát MOTO GP. Jinak samo sebou jet TT Isle of Man a stát na bedně.

Mezi realizovatelné sny bych zařadil hlavně co nejvíce možností závodit na přírodních okruzích, protože je to jedna za součástí mého života, která mě dělá šťastným.

Pepo, děkuji ti, že sis našel čas odpovědět na pár otázek.

Do nové sezóny ti přeju hodně úspěchů, ať se ti i nadále daří aspoň tak, jak letos. A nezapomeň si do vitrínky s trofejemi vystavit pohár za letošní třetí místo v roadracingovém mistráčku, tedy až si jej vyzvedneš.

 

fotografie Michal Rádl a archív jezdce