Český RoadRacing 2009

09.04.2009 19:29

V době nedávno minulé došlo k velkému posunu na domácí scéně silničních motocyklových závodů. Celé to má na svědomí fenomén zvaný roadracing, neboli závody silničních motorek na přírodních okruzích.

 

Po celá dlouhá léta jsme měli na našem území jediný přírodní okruh, na němž se závody novodobých závodních motocyklů udržely. Ano, Hořické Zatáčky přežily veškeré útrapy, které byly spojeny s nedostatkem financí, posléze i úbytkem jezdců, kteří se snažili přestěhovat na motodromy, ale neúnavní hořičtí pořadatelé ve svém úsilí nepolevili. Časem se potvrdilo, že český roadracing má obrovskou popularitu mezi diváky, ale i jezdci. Dalo by se říct, že dnes máme několik pilotů, kteří se na přírodní okruhy specializují a motodromy berou jenom jako vhodnou přípravu.    

 

V poslední dekádě  nastal na české scéně veliký obrat. Objevili se další nadšenci, kteří na sebe vzali odpovědnost za uspořádání podobných podniků, jinde navázali na bohatou historii a znovu obnovili málem zapomenutou tradici.

 

V roce 2008 se už jely závody nejen v Hořicích, ale i v Radvancích, v Kyjově, ve Starém Městě a v Těrlicku. V letošním roce přibude další podnik v Opavě. Z toho, že máme už šest závodních okruhů, na kterých se závody pojedou, se zrodila myšlenka na uspořádání šampionátu na přírodních okruzích, která byla nedávno prezentována prostřednictvím internetu. Je potěšitelné, že se setkala s velkým ohlasem nejen mezi příznivci, ale i mezi samotnými jezdci a pořadateli.

 

Kolem šampionátu koluje mnoho informací. Mnohé z nich jsou nepřesné nebo i zavádějící. Já vím, že na toto téma bylo již napsáno mnohé, ale pokusím se o malou rekapitulaci.

Prvotním impulzem ke spuštění celé akce byla láska k roadracingu a obnovení tradice mistráku na přírodních tratích. Hlavní myšlenkou bylo, dát jezdcům motivaci k tomu, aby se zúčastnili maximálního možného počtu závodů na přírodních tratích. Tím by se samozřejmě i pomohlo pořadatelům – zájem diváků a sponzorů o závody nepochybně ještě vzroste. Už to nebude „jenom“ svezení, ale vše jistě dostane punc většího uznání.

 

Jak už to tak bývá, myšlenka šampionátu našla velkou řadu příznivců, řekl bych že zejména mezi těmi, kteří k tomuto sportu chovají skutečnou lásku, ale našlo se také dost odpůrců a co je nejsmutnější, ti se našli i v řadách vysokých činovníků, kteří mají na starosti rozvoj motocyklového sportu u nás. Jedním z faktorů je rozhodně skutečnost, že v porovnání se závoděním na motodromech, vycházejí náklady pro jezdce na přírodních okruzích podstatně příznivější a proto panuje obava, že by časem mohly být rošty mistrovských (rozuměj – motodromových) závodů prázdnější. O zájmu diváků nemá cenu ani diskutovat, kdo je alespoň trochu obeznámený se situací, jistě ví o čem je řeč.

.

Bohužel se na věc nikdo nepodíval třeba taky z druhé strany, řekněme z té sportovní. Je tu přece spousta kluků, kteří nemají prostředky nebo třeba i ambice stát se mistrem republiky v jakékoliv třídě (rozuměj – „motodromovým“ mistrem), ale přesto mají motocyklové závody natolik rádi, že by chtěli jezdit i něco jiného. Pak je tu druhá početná skupina, pro které je roadracing tak říkajíc srdeční záležitostí. A v neposlední řadě jde i o to, dostat co největší počet obyčejných kluků a holek ze silnice, aby si za relativně bezpečných podmínek mohli vyzkoušet své umění a možnosti strojů, na běžné silnici, ale ne v silničním provozu. To je významný prvek, který dokonale funguje třeba v Irsku. Ono je jednoduché spílat motocyklistům za prohřešky v běžném provozu, ale proč se někdo nezamyslí i nad tím, že je lepší a méně nákladné nechat je pod určitou kontrolou prostě vyřádit než vynakládat obrovské částky na restrikci? 

 

Pokud tedy vše dospěje ke zdárnému konci, stane se tak Česká republika druhou zemí na světě, kde se národní šampionát na přírodních okruzích pojede. A věřte tomu, že to má velký ohlas i v zahraničí. Už samotný počet závodních okruhů z nás dělá světovou velmoc vedle tradičního spojeného mistrovství Severního Irska a Irské republiky.

 

Zhruba před dvěma, třemi roky jsem začal hojně navštěvovat fóra na roadracingových webech právě z důvodu prezentace slavné minulosti, ale i přítomnosti motocyklových závodů u nás. Mnoho britských a irských fanoušků za tu dobu dostalo Hořické Zatáčky do povědomí natolik, že dnes považují Hořice za jeden z jejich závodů (doslova píší, že Hořice adoptovali), mnoho z nich už Zatáčky navštívilo. V loňském roce bylo toto snažení korunováno příjezdem Victora Gilmora a zdá se, že semínko padlo na úrodnou půdu, protože zájem ze strany ulsterských jezdců je opravdu veliký. Je to i proto, že v jejich domovině je roadracing bezkonkurenční jedničkou a jména tamních jezdců jsou obrovským pojmem pro všechny generace.

 

Roadracing nabízí všem účastníkům maximum toho, co motocyklové závody mohou nabídnout. Fantastická elektrizující atmosféra, skutečný sport, kde tolik nezáleží na finančních možnostech pilotů, bezprostřední kontakt diváka a jezdce, pocit obrovské pospolitosti a sounáležitosti u všech aktérů – pořadatelů, jezdců a diváků. Prostě srdeční záležitost.

 

Bohužel toto jaksi nevnímá řada našich oficiálních autorit v organizaci, která by i tuto motocyklovou disciplínu měla hájit a všemocně pomáhat v jejím dalším rozvoji. To se netýká „jenom“ finanční podpory jezdců a pořadatelů, ale spíš jde o jakousi morální podporu a vědomí, že dělám něco pro širokou obec. Nevím, zda oficiálním činitelům neuniklo, že český jezdec jede reprezentovat Českou republiku na podnik skutečně světového významu.

 

Letošní rok bude historický i v dalším ohledu. Po dlouhých sedmnácti letech se český jezdec postaví na start legendární Tourist Trophy Isle of Man! Michal Dokoupil bude plnit sen nejen svůj, ale i sen mnoha generací jezdců od slavné éry Franty Šťastného. Indi bude zároveň i prvním pilotem právě po legendárním „Frankie“, který se postaví na start závodu Southern100, který se jede rovněž na Manu na okruhu poblíž Billownu. Tam bude mít možnost změřit své schopnosti v klasickém okruhovém roadracingovém závodě s opravdovou světovou elitou.

Závodění na přírodních okruzích je bezesporu jednou z nejlevnějších forem závodění. Zároveň ukazuje, že lidé, kteří se okolo motorek točí, nejsou žádná pochybná individua, jak nás někdy označují v médiích. A proto si všichni, kteří pro tento sport pracují, ať už jsou to jezdci nebo pořadatelé, zasluhují náš neskonalý obdiv a respekt. 

 

wusa