Adrian Archibald

04.02.2011 19:35

14. místo racer of the year 2010

 

Adrian Archibald
Věk                       41
Team                     AMA Racing
Bydliště                  Ballymoney, Severní Irsko

 

výsledky v roce 2010
vítězství v mezinárodních závodech                   0
pódiová umístění v mezinárodních závodech        0
vítězství v národních zívodech                          0


nejrychlejší kolo na TT: 128.883mph, 2009 (12. nejrychlejší)
nejrychlejší kolo na UGP: 129.784mph, 2009 (16. nejrychlejší)
nejrychlejší kolo na NW200: 119.961mph, 2010 (9. nejrychlejší)

Adrian Archibald po dlouhou dobu patří mezi absolutní irskou jezdeckou špičku. Stále je to obávaný soupeř, který dokáže porážet i ty nejlepší jezdce. V roce 2010 závodil za svůj vlastní tým AMA Racing s finanční podporou FB McKee. AMA Racing používal ex-TAS Suzuki a novou R6 Yamaha.

Stejně jako mnoho dalších irských jezdců i Adrian začíná sezónu testy a prvními závody o Velikonoční neděli v Bishopscourt. Vstup do sezóny měl slušný, dojel šestý a jedenáctý ve třídě Supersport a desátý a dvanáctý v závodech ISB ve třídě Superbike.

Prvním podnikem na přírodní trati byl tradiční Ian Watson Spring Cup ve Scarborough. Pro tým AMA Racing to byl úspěšný víkend. Adrian dokončil všechny čtyři závody, ve kterých startoval. Na R6 dojel čtvrtý a třetí a na GSX-R1000 byl dvakrát čtvrtý. Výsledky naznačovaly potenciál motocyklů i jezdce samotného.

První představení na domácích silnicích bylo v Cookstownu. Přesto, že to není zrovna dvakrát oblíbený Adrianův okruh, je to první závod na irské půdě a po každé se zde schází opravdu skvělá konkurence, takže účast v závodu je skutečná zkouška ohněm. Adrian si vedl zdatně, o čemž svědčí jeho výsledky – sedmý v supersportech, čtvrtý v závodu Superbike (Open) a 5. v Cookstown 100 Grand Final.

North West 200 byl dalším podnikem, kterého se tým zúčastnil. Trať svým charakterem připomíná spíš okruhy a jezdci na ni mají rozdílné názory. Adrian startoval v pěti závodech a ke cti týmu slouží, že je všechny dokončil. V Supersportech si dojel pro jedenácté a šestnácté místo, ve třídě Superstock skončil desátý a v závěrečném závodu třídy Superbike byl devátý. Na privátní tým to nejsou špatné výsledky.

Adrian Archibald v minulosti vždycky patřil k tomu nejlepšímu, co startovalo na TT na Isle of Man. Nejinak tomu bylo i v roce 2010, kdy v tomto trendu pokračoval. V tréninku třídy Supersport byl devátým nejrychlejším, ve třídě Superstock vybojoval třináctý nejrychlejší čas. Ve třídě Superbike v podstatě zajel své dosavadní osobní maximum na Mountain Course, ale jelikož času bylo dosaženo v tréninku, jde tedy o osobák neoficiální, kolo zajel průměrem 129.360mph. Pro závod Superbike a Senior TT to znamenalo shodně dvě čtvrtá místa.

Vlastní závody zahájil pátým místem ve třídě Superbike s nejrychlejším kolem za 128.860mph. Závod třídy Supersport odstartoval velmi pomalu a krátce po startu byl nucen odstoupit pro technickou závadu. Třída Superstock znamenala pro Adriana desáté místo v cíli. Druhý závod třídy Supersport dokončil dvanáctý. Na závěr přibyla Adrianovi další stříbrná replika do jeho sbírky, tentokrát za sedmé místo v závodu SeniorTT.

Bush Road Races se uskutečnil bez účasti týmu AMA Racing. Adrian nemá zdejší trať zrovna v oblibě. Objevil se až ve Skerries a opět patřil ke špičce. Šestý dojel v supersportech čtvrtý v závodu Open Championship (SBK).

Adrian byl připravený v ‘Race of the South’ ve Walderstownu opět uspět. V supersportech mu jenom těsně uniklo pódium, ale v závodu Open dojel třetí a nejlepšího výsledku sezony dosáhl v Grand Final, kde obsadil druhé místo za Michaelem Dunlopem.

Déšť opět přivítal jezdce, kteří s rozhodli startovat v Mid-Antrim. Adrian byl jediným jezdcem, který dokázal držet krok s Ryanem Farquharem. Po celý závod třídy Supersport na Ryana útočil, ale ten jeho tlaku odolal, takže z toho bylo další druhé místo. V Grand Final opět na Ryana zle dotíral, snažil se využít všech svých zkušeností, aby se před něho dostal. Ale při jednom z průjezdů prostorem startu a cíle udělal chybu a havaroval. Pád se obešel bez zranění, ale z motocyklu byl šrot.

Trocha času na zotavenou a už tu byl závod v Armoy. Adrian parkoval hned naproti kamiónu AIR Kawasaki, za který startuje Michal Dokoupil, takže jsme měli dost času pozorovat přípravy AMA Racing na závody. Zbyl i nějaký čas na to, abychom prohodili pár slov o případné možnosti startu u nás v Hořicích. V závodech si Archie vedl celkem slušně – dojel sedmý v supersportech, čtvrtý v Open Championship a sedmý v hlavním závodě  Armoy ‘Race of Legends’.

Ulster Grand Prix byla na pořadu hned týden po Armoy. Pro Adriana ale nedopadla dobře. Pro mechanické závady na motocyklech nedokončil ani jeden závod. Na tomto stavu se jistě podepsala i havárie z Mid-Antrim.

Finálovým závodem irské road racingové sezóny bylo Killalane, které leží v těsné blízkosti Skerries (obě tyto tratě mají dokonce společnou jednu z rovinek) nedaleko Dublinu. I tady Adrian opět potvrzoval, že je jedním z nejlepších jezdců na irských tratích. V závodu Open dojel na šestém místě, stejně tak i v supersportech a pátý byl v závěrečném Grand Final.


Poslední závod tým absolvoval na populárním Steve Henshaw Gold Cup v anglickém Scarborough, které leží na severovýchodním pobřeží. Byl to jeden z těch těžkých víkendů, špatné počasí, problémy s motocykly – to byl trochu neslavný konec sezóny 2010.

V roce 2011 pojede Adrian Archibald opět ve svém vlastním týmu AMA Racing, ale s obměněnou technikou. Pro třídu Superstock si pořídil BMW1000RR a pro třídu Superbike novinku ZX10 Kawasaki. Motocykl pro třídu Supersport tým ještě k dispozici nemá, ale jistě se Archie objeví i v této kategorii.

 

fotografie wusa 2010 (Armoy, UGP)