Zlatý kahanec 2011

31.08.2011 20:25

Nejrychlejší česká roadracingové trať přivítala poslední srpnový víkend výkvět evropského road racingu. 28. ročník Havířovského Zlatého kahance na Těrlickém okruhu se konal 27. a 28. srpna a odbyl si jednu významnou premiéru. Pořadatelům z Prosport-CZ se podařilo zařadit těrlické závody do International Road Racing Championship, zároveň byl samozřejmě součástí našeho Poháru na přírodních okruzích.

Předpověď počasí slibovala velmi teplé počasí, pohled do startovních listin se skvěl velkými jmény, takže každému skutečnému fanouškovi bylo jasné, že je zaděláno na opravdu horký víkend.

Sobotní tréninky zahájili klasici 175+250cc. Po nich šla doslova nabitá třída Sportproduction 125 (ve startovní listině bylo neuvěřitelných 48 jezdců). Nejrychlejším jezdcem kvalifikace se stal Ital Pierre Coppa, kterého následovali Radek Chlíbek a Martin Turna. Leader šampionátu, Mirek Sedlo, obsadil čtvrtou příčku. Mezi jezdci se neztratila Anežka Svobodová, která měla jedenáctý nejrychlejší čas.

Tolik očekávaný trénink IRRC se stal kořistí Didiera Gramse. Druhý skončil Tom Van Looy z Belgie a třetí Horst Saiger z Lichtenštějnska. Naši jezdci se ale rozhodně neztratili. Nejrychlejším českým pilotem byl Kamil Holán před Petrem Holancem, oba jeli litr. Nejrychlejšími českými šestkaři byli Petr Homola a Michal Jiroš. Nutno podotknout, že Michal Jiroš odtrénoval pouze první trénink, ve kterém obsadil čtvrté místo napříč oběma objemovým třídám, pro které je IRRC vypsán (600 a 1000cc). Smůlu prožil i další špičkový český jezdec Petr Zrzavý. Petr jel IRRC ve třídě 1000cc a vedl si opravdu výborně. Bohužel ve čtvrtém kole prvního tréninku havaroval v nájezdu na bludovický kruháč a svoji gsxr doslova zrušil. I když měl připravený i motocykl do třídy 600cc, který mu pro těrlické závody zapůjčil Jirka Cabuk, byl natolik potlučený, že jeho další start nebyl možný. Petr byl prvním, bohužel ne posledním pilotem, kdo ochutnal bludovický asfalt…

Supermona měli svůj závod zařazený nejen do Poháru, ale byl i součástí MČR. Kvalda se stala kořistí Němců Johannese Kehrera a Dani Zörnwega. Až na třetím místě skončilo naše želízko Libor Kamenický.

Naše šestky, tedy pohárová třída 600 byla obohacena účastí několika jezdců z IRRC. NA kvalitě to bylo velmi znát, ale naši kluci se nedali jen tak snadno. První dvě místa obsadili Belgičané Bart Clayes a Jeroen DeBacken, ale na nich byli doslova nalepeni Michal Dokoupil a Michal Jiroš. Sedmý čas zajel Pepé Duchan, devátý byl Petr Homola a do Top10 se ještě vtěsnal Franta Loučka. Hezký souboj se odehrál uvnitř týmu PK Racing. Jeho jezdci, Petr Košťál, Jan Čeřovský a hostující David Coufal se vešli do 0.8 vteřiny.

Dvoutakty trénovaly pohromadě. Ve třídě GP125 byl nejrychlejším jezdcem René Lohse před Wernerem Steegem. Suverén a lídr šampionátu, Patrik Kolář, měl třetí čas. GP250 vévodil Holanďan Frank Bekker. Za ním se seřadili naši Michal Ježek a Pavel Navrátil. Espéčka dvěpade zajel nejlépe Jan Vysloužil, před Slovákem Milanem Hanzalíkem a naším Petrm Kunzem.

V sobotu se ale odehrála jedna velmi smutná událost. Ve druhém tréninku IRRC došlo na bludovickém kruháku k havárii Adriana McFarlanda. Havárie nevypadala nikterak vážně, tedy alespoň z pohledu, ze kterého jsem ji viděl. Adrian komunikoval se záchranáři a tak se zdálo, že s ním bude vše v rámci možností v pořádku. O to větší šok nastal, když se po depu rozšířila zpráva o jeho umrtí v nemocnici. Adrian byl jedním z těch velezkušených jezdců, který měl za sebou dvaadvacet závodních sezón, nespočet startů na irských roads, TT nebo ManxGP.  

Nedělní program zahájili klasici a po nich šli na řadu jezdci první rozjížďky IRRC. Z našich jezdců chyběl Michal Jiroš, který se nakonec rozhodl soustředit na domácí pohárový závod, přece jenom jeho poraněná třísla z Ulster Grand Prix nebyla zdaleka v pořádku, Michal chodil o berlích a na motocykl mu pomáhali kluci z jeho doprovodu. Českými želízky tak byli jezdci týmu Vlčáků – Kamil Holán a Petr Holanec, kterým v týmu sekundoval John Garlick ze Zambie. Dále tu byl Petr Homola. Petra ale opustilo štěstí při výjezdu ze životického retardéru u zastávky, kde se mu hned v prvním kole podařilo havarovat. Start do závodu se nevyvedl Petru Holancovi, který měl problém se spojkou. Po druhém kole se jezdecké pole natáhlo natolik, že jezdci nebyli v přímém kontaktu a jeli takový vláček a la MotoGP. Litrovou třídu vyhrál podle očekávání Didier Grams, druhý dojel Horst Saiger před třetím Tomem Van Looyem. Kamil Holán obsadil velmi slušné desáté místo a Petr Holanec po stíhací jízdě dojel sedmnáctý. Šestky se staly kořistí Barta Clayese, druhý dojel Randy Brandt a třetí Antonio Imbrongiano. Za zmínku jistě stojí páté místo Slováka Davida Hanzalíka.  

Třída 125 Sportproduction se jela po slavnostním zahájení a tak divácké ochozy byly už téměř zcela zaplněné. Hned po startu se utrhl hořický Jakub Vojtíšek a stylem start cíl si dojel pro dvacet pět bodů do mistrovské tabulky. Z Kubou to ale doslova vřelo. To, co předváděli Olin Hanák s Mirkem Sedlem a Radkem Chlíbkem se muselo líbit každému. Souboj kolo na kolo, časté předjíždění, to je to, co diváci milují. Druhý v cíli byl nakonec Radek Chlíbek. Olin Hanák dojel třetí a odsunul tak lídra Poháru Mirka Sedla až na čtvrtou pozici. Nejrychlejší slečnou v poli byla Aný Svobodová na místě šestém.

Závod třídy 600 byl teprve druhým závodem letošní sezóny, který se započítával do Poháru přírodních okruhů. A byl to závod nad míru vydařený. Naši dva Michalové, Dokoupil a Jiroš, stáli na roštu v první a druhé řadě a tak bylo jasné, že hodlají velmi hlasitě promluvit do závodu. Start se nejlépe povedl Clayesi Bartovi, ale hned za ním jel Michal Dokoupil a Randy Brandt. Michal Jiroš po nezdařeném startu odjížděl na deváté pozici. Vedoucí trojice Bart, Dokoupil a Brandt se odpoutala od zbytku startovního pole a rozpoutala mezi sebou bitvi doslova o každý centimetr závodní dráhy. Na výborném pátém místě se držel Pepé Duchan a Michal Jiroš se přece jenom postupně probíjel vpřed. V polovině závodu se za velkého jásotu publika a skvěle emotivního komentování Václava Svobody dostal do čela závodu Michal Dokoupil. Indi jel doslova o život a i když se jeho soupeři snažili sebe víc, byl to Michalův závod. V šestém kole se Michal Jiroš propracoval už na páté místo před Josefa Duchana, ale nebylo mu souzeno. Havaroval na bludovickém kopci na kruhovém objezdu a šancím na dobré umístění bylo konec.

Na stupně vítězů vystoupal na stupínek nejvyšší hrdina dne Michal Dokoupil, který své vítězství věnoval malému Tonymu, synovi Adrian McFarlanda. Byl to silně emotivní zážitek, kterým si Michal získal srdce mnohého fanouška.  

Hezký souboj mezi Liborem Kamenickým a Johannesem Kehrerem se odehrál ve třídě supermono. Na třetím místě s odstupem jezdil Dani Zörnweg. Kehrer byl dlouhou dobu včele závodu, ale Libor Kamenický právem dokázal, kdo je králem mon na našich tratích. Johannese porazil v přímém souboji, takže penalizace za předčasný start německého závodníka na pořadí na prvních dvou místech neměla žádný vliv.

Druhý závod IRRC byl zcela odlišný v porovnání s tím prvním. Žádný MotoGP vláček se nekonal, jezdci jezdili ve skupinkách, ve kterých se velmi tvrdě bojovalo o každou pozici. Krásu roadracingových soubojů tělo na tělo předváděla vedoucí dvojice Didier Grams a Horst Saiger. Tihle dva pánové předváděli doslova bechderoucí představení. Těrlicko se zapsalo do historie IRRC mimo jiné i tím, že po mnoha a mnoha závodech se vítězem nestal Didier Garms, ale byl to Horst Saiger. Na třetím místě skončil Tom Van Looy.

Spojený závod dvoutaktních tříd GP125, GP250 a SP250 přinesl některá překvapení. Tím největším bylo asi až třetí místo pro suveréna našich závodů Patrika Koláře. Patrik tentokrát nestačil na německou dvojici René Lohse a Werner Steege. Smůlu si vybral hořický Honza Novotný, který po sobotních problémech s technikou nedokončil ano  nedělní závod. Třídu GP250 vyhrál podle očekávání Holanďan John Bakker před našimi jezdci Pavlem Navrátilem a Michalem Ježkem. Závod třídy SP250 vyšel nejlépe Janu Vysloužilovi. Druhý dojel slovenský jezdec Milan Hanzalík a na třetím místě skončil Petr Kunz.

Posledním závodem programu byla třída nad 600cc. V tomto závodě se rozhodovalo o konečném pořadí Poháru přírodních okruhů pro rok 2011. Tvrdý souboj opět předvedla dvojice Didier Grams a Horst Saiger. Lichtenštejnský jezdec ze souboje vyšel vítězně a stal se tak i celkovým vítězem Poháru ve třídě OPEN1000. Druhý tedy dojel Didier Grams a třetí Tom Van Looy. Nejlepšími českými jezdci se stali Kamil Holán a Míra Pažitný, kteří obsadili šesté, resp. sedmé místo.

Letošní Těrlicko udělalo kvalitativně velikánským krok směrem vzhůru. Časový harmonogram celého dne byl dodržován, po sportovní stránce byly závody opravdu na velmi vysoké úrovni a pořadatelé navíc přidali bonus v podobě on line vysílání, které mohli po celý závodní víkend sledovat diváci po internetu.

Fotogalerie wusa.rajce.idnes.cz/