Road racing by měl být v Británii legalizován, jak jsme na tom my?

15.07.2011 21:38

Motocykloví závodníci by měli být brzo k vidění i na anglických silnicích.

Nový ministr dopravy Mike Penning předložil ke konzultaci návrh zákona, který by umožnil uspořádání motocyklových závodů na běžných komunikacích i v Anglii, Waleseu a ve Skotsku. V těchto částech Spojeného království stále platí více neý sto let starý zákon, který zakazuje uzavřít běžnou komunikaci pro pořádání motoristických akcí, jedinou výjimkou, kde tento zákon neplatí je Severní Irsko a Isle of Man. Podobnou aktivitu nyní vyvíjí i samospráva ostrova Isle of Wright.

Pan Penning se domnívá, že Britové jsou motocyklovou velmocí a proto by měli mít možnost pořádat závody na přírodních tratích. Samozřejmě, že v této iniciativě hrají belkou roli i finance. Stačí se podívat na Ilse of Man, kde se motocyklové závody staly hlavním zdrojem příjmu tamního obyvatelstva. Je zajímavé, že země, kde si tak velmi potrpí na tradice, je velká vůle prolomit tyto konzervativní zvyklosti.

U nás je situace trochu opačná. Když už se nám po dlouhých letech podařilo přivést k životu Pohár přírodních okruhů a tím podpořit to obrovské nadšení všech, kteří na takových závodech participují, ať už to jsou jezdci, fanoušci a pořadatelé, máme možnost sledovat až neuvěřitelně chladný a skoro odmítavý přístup oficiálních kruhů, které mají o rozvoj motoristického sportu v našich končinách pečovat. Je otázkou, zda na vedoucích místech jsou skutečně zapálení lidé, nebo jsou to jen funkcionáři tak říkajíc ze setrvačnosti.

Situace v českém road racingu není zrovna dvakrát růžová, to víme. Kromě nelibosti, která k RR panuje v AČR, tu jsou ještě další aspekty. Velmi důležité je rovněž to, aby kluby a pořadatelé jednotlivých závodů vzájemně úzce spolupracovali. Atakům, které ze strany AČR nejspíš do budoucna přijdou, je nutné čelit společně, bez toho půjde celý Pohár a s ním český RR do kytek. To přeci není otázka něčího funkčního období, ale otázka principu a skutečného fandovství.