Novinky pro irské závody v roce 2011

16.11.2010 19:42

Již delší dobu se v obou částech Irska diskutuje, jak budou vypadat závody v příštím roce. Aby to tedy upřesnil, největší diskuze se vedou hlavně v Irské republice, britská část ostrova je tradičně konzervativní a spíš se skepsí vyčkává, s čím Jih přijde .

Na Jihu se zapoutala debata zejména o maximálním objemu motocyklů, které by směly startovat. Dokonce padal i návrh, aby nejvyšším objemem pro závody na přírodních tratích bylo 650cc. Co by to znamenalo? Konec superstocků a superbiků, ale také třídy support 750, která je jakousi druhou ligou. Opatření, tedy zrušení litrů, mělo mít důvody ve vyšší bezpečnosti. Ale ne, jak by se třeba někdo domníval, jezdců, ale navrhovatelé jej navlékli na bezpečnost diváků. Nutno říci, že s návrhem přišli lidé z řad politických kruhů, nikoliv ze sportovních.

Jak se zdá, zdravý rozum ale nakonec zvítězil, protože nikdo není schopen tento návrh relevantně zdůvodnit. Ano litrové motorky jsou nejrychlejší, ale podle slov jezdců to neznamená, že jsou nejnebezpečnější. Ony i malé stopětadvacítky mají na mnoha závodech rychlostní průměr okolo 100mph, což je pořádný kalup. Jak mě třeba říkal Andy Farrell, podle jeho názoru jsou litry v jistém smyslu dokonce bezpečnější, protože motocykly jsou natolik výkonné, že s nimi jezdci nemusí nutně jet na 100% možností stroje. To ale neplatí o slabších kubaturách…

S jakými změnami tedy přišla motocyklová federace irské republiky?

Pro rok 2011 tedy žádné změny schváleny nebyly a pojede se tedy v tradičních třídách, které se průběhu minulých let ustálily takto 125cc/450cc, 250cc/400cc, Junior Support (200 - 400cc), Senior Support (401 – 750cc), 600cc, Open, SuperTwin 650cc, Classic A & Classic B.

Nově je zavedena povinná dechová zkouška náhodně vybraných jezdců a traťových komisařů a dalších činovníků během tréninků a u jezdců ještě navíc ráno v den konání hlavních závodů.

Jezdci obou tříd Support, kteří budou závodit ve své první sezóně, nedostanou povolení ke startu na ManxGP.

Nováčci ve třídách Support budou limitováni objemem svých strojů, který byl stanoven na 650cc. Po skončení první sezóny bude rozhodnuto, zda jezdec splňuje podmínky pro start s motocyklem vyššího objemu. Další věcí je, že nováčci ve své první sezóně nepojedou o body, ale budou se okruhy pouze učit. Tato učňovská léta budou trvat dva roky, ve druhém roce už se ale bude bodovat. Nárok na postup mezi elitu tedy vznikne nejdříve po dvou letech a to pouze pro první tři jezdce. Z toho plyne, že pro začátečníky bude více trénování a méně závodů.

I nadále platí pravidlo, že pokud se z nějakého důvodu nepodaří odtrénovat, jezdci budou na startovním roštu seřazeni podle aktuálního pořadí v šampionátu.

Jeden ze závodů nového ročníku šampionátu na přírodních tratích se pojede na okruhu v Mondello Park, což je motodrom. Sice ne takový, jakým je naše Brno nebo Most, ale přece jenom to není běžná silnice.

Jezdci, kteří se budou chtít zúčastnit mistrovství na přírodních tratích se mohou rekrutovat pouze z těch, kteří závodili dva a více roků v National Short Circuit (okruhy), ne z klubových závodů, jako tomu bylo dosud.