Indi v polovině sezóny

23.07.2010 11:15

Soudě podle počtu odjetých závodů, můžeme říci, že jsme v polovině letošní roadracingové sezóny. Jaká ta polovina byla z pohledu našeho jediného zástupce, který se již druhou sezónu utkává s ostrovními specialisty na jejich půdě?

Pro Michala Dokoupila začala sezóna 23. a 24.dubna, když se jako nováček zúčastnil velmi populárního a zároveň  zahajovacího závodu sezóny, kterým je Cookstown 100. I tady bychom našli symboliku v opakující se historii. Ano, před Michalem tady startoval i legendární Franta Šťastný, ale to je už hodně dávno. Bylo to v roce 1969 a František si sem odskočil po North West 200. Dojel tehdy, po veliké bitvě s Albertem Millerem, čtvrtý ve dvěstěpadesátkách. Ale vraťme se k Indimu. Ten po pátečních kvalifikacích v sobotních závodech doslova vyrazil dech všem přítomným.  Závod OPEN (superbike) dokončil na 12.místě, v supersportech si ještě o jedno místo polepšil, ale bomba přišla na závěr jeho vystoupení. V supertwinech si dojel pro senzační druhé místo, když nad jeho síly byl jenom Ryan Farquhar. Svým vystoupením si opět získal další příznivce, kterých má na ostrovech bezpočet.

Po měsíční pauze přišel na řadu vrchol domácí silnice – 300 Zatáček Gustava Havla v Hořicích. Všichni jsme byli zvědaví, jak se Michalovi povede proti ostrovanům, kteří letos Hořice ve velkém počtu navštívili. Všichni jsme skloňovali hlavně jedno jméno – Michael Paerson. Pearson vzal své vystoupení skutečně profesionálně a už v sobotních trénincích ukazoval, že bude těžkým soupeřem. Po startu třídy 600 taky hned šel do vedení, pronásledovaný našimi rychlíky – Michalem Dokoupilem a Kamilem Holanem. Jak to vše dopadlo, je známé. Kamil havaroval, Indi Paersona začal stahovat a když už ho měl doslova na dostřel, přišla na řadu technika, která Michala zradila. Upadlá řadička znamenala konec všech nadějí. V litrové třídě šlo spíš o trénink, protože KTM, kterou jel, nebyl a rozhodně motocyklem, se kterým by se dalo pomýšlet na mety nejvyšší. Za dané situace bylo sedmé místo velmi dobré. Náplastí na ne příliš povedený závod šestek bylo udělení ceny Czecher Trophy, kterou Michal převzal z rukou další legendy české silnice – Vincenta Haskovce.   

Z Hořic Indi už podruhé odjížděl na bájný Isle of Man. Letošní Tourist Trophy ale jako by navázala na hořické Zatáčky. Výsledkem byly dvě bronzové sošky za superstocky a druhý závod supersportů. Problémy s filtrem a tlumičem řízení nedovolily Indiánovi dosáhnout na další sošky… V AIR asi něco není úplně v pořádku, dokladem toho je, že Indi používal i svoji obstarožní CBR. Na Isle of Man se přece jenom dočkal úspěchu. Nebylo to sice v rámci TT, ale sedmé místo ve společeném závodě 250cc a Twinů, přičemž mezi Twiny byl třetí a třetí místo v supersportech, vše v TT Post Races, které se jely na známém okruhu Billown, kde se také koná populární Southern100, byly dobrým příslibem do dalších závodů.

Ještě před návratem z britských ostrovů zavítal Indi společně se svým týmem do Bush. Indi si zazávodil skvěle a opět dokázal, že ho místní střelci už musí brát naprosto vážně! Výsledky zajel opravdu hodně dobré – ve Twinech druhý, v supersportech a Grand Final dvakrát pátý a v závodě OPEN sedmý. No a jako třešničku za své vystoupení Michal obdržel cenu pro nejlepšího zámořského jezdce.

První Michalovy dojmy, bezprostředně po dojetí posledního závodu, kterým bylo Grand Finale :

"Jsem moc šťastný, za to, jaké se mě dnes povedly udělat výsledky. Byl to super den. Počasí bylo nádherné, celý den svítí sluníčko a je asi 22°C, takže přímo ideální podmínky pro závody. Bush Road Race jsem tentokrát odjel sám, bez Milana (mechanik), ale motorky byly OK. Jenom jsme do nich vlastně lili benzín. Jsem nadšený ze závodů Twinů, kde jsem opět dojel druhý, stejně jako na začátku sezóny v Cookstownu, tentokrát ale za Johnem Burrowsem. V celkovém hodnocení této třídy jsem na druhém místě o pouhý jeden bodík právě za Johnem.
Konkurence byla jako vždycky skvělá, o to víc si cením svých výsledků. Trochu jsme měli strkanici v Grand Finale s Michaelem Pearsonem, ale v paddockou jsme si pak všechno vysvětlili a jsme v pohodě. Vypadá to dnes na malou oslavu. Domů se vracím zítra večer."

Myslím, že k Indiánovým slovům není co dodávat.

Čtrnáct dní na to, se Indi vrací na svoji další ostrovní štaci. Tentokrát je to Skerries100. Svoje vystoupení si Michal okomentoval slovy :  „Děkuji všem za podporu tady (na fóru) i na závodech . Tento víkend se nám moc nepodařil a byl plný nepříjemných událostí a ukončen smrtí M. Byrnse. Už na začátku závodního dne v závodě twinů jsem měl hodně horkých chvilek a nebylo to vůbec snadný to udržet na kolech . Andy Farrell mi dával zabrat a snažil se až moc mě předjet ,že mi v té nejužší pasáži při předjetí urazil půlku brzdové páčky a málem mě hodil mimo trať (ještě že mám místo rukou tlumiče řízení) ,poté jsem mu to vrátil a předjel jsem ho ve Finegans corner a byl jsem znovu na třetím místě. Nájezd do posledního kola a Andy udělal něco co se opravdu nedělá a málem jsme se oba "vykrešovaly", no a přišel jsem o třetího fleka. Potom se jel závod litrů, tam se mi dařilo už lépe a po krásném souboji s Michaelem Sweeneym jsem dojel na desátém fleku, až po dojetí k našemu stanu v padocku jsem si všiml že mám celou stranu motorky od oleje a levou nohu taky až po koleno ??? Do pr...e si říkám nahlas, tak to není dobré. Ukazuji to Billymu a je jasné , že litr dojezdil . Grand Finale se pojede na šestce.  Na řadě je závod šestek, ale ještě předtím si dávám tréninkové kolo v zahřívacím kole se stopětadvácama (do motorky se nastavovala nová mapa). Bohužel na konci kola mi zničehonic upadl řetěz a přerazil vodní pumpu. A bylo vymalováno, zbytek dne jsem strávil jako divák  No snad to příště bude lepší . Ve čtvrtek odlétám na závod do Scarborough v Anglii a hned z Anglie se pluje na závod Southern 100 na zaslíbený ostrov Man, takže na reparát je příležitostí dost.“

Scarborough je velmi specifická trať. Úzké silničky okruhu Oliver´s Mount nedávají mnoho příležitostí k předjíždění. Myslím si ale, že si Michal vedl velmi slušně. On tenhle okruh zas tak nemiluje, navíc počasí bylo na Anglii nezvykle teplé a dusné. V závodě 600cc odstoupil už ve čtvrtém kole. Ve Twinech obsadil sedmé místo. V hlavním závodě dne Cock´o ´North dokončil se svou ZX10R na 11 místě. V závěrečném "Non Top 6 invitation" si přece jenom spravil chuť. Na litrové kawasaki zvítězil s téměř 17 vteřinovým náskokem.  

Návrat na Isle of Man na závody Southern100 nebyl úplně z nejlepších. Pád ve druhém kole závodu supersportů znamenal konec v této třídě. Indimu se tradičně velmi dobře dařilo ve Twinech. Čtvrté místo potvrdilo jeho vysoký standard v této objemové třídě.

Zatím posledním závodem byl Kells. Kvalifikace na závody vyšla fantasticky. Čtvrté místo v supersportech a pole position ve Twinech, dávaly velké šance na dobré umístění v závodech. Ale, jsme na britských ostrovech a jak je známé, počasí je tady, aspoň pro nás, nevyzpytatelné. Vydatný déšť byl důvodem ke zrušení závodů těch tříd, ve kterých měl Michal startovat. Podle jeho slov zas tak moc nepršelo, bylo to prý asi takové jako v roce 2008 v Hořicích. Kdo tam byl, jistě ví…

A jak to bude dál? Dalším závodem v pořadí je Mid Antrim. V tuto chvíli není úplně jisté, zda Michal tento závod pojede, nejde o žádné problémy v týmu, ale občas je přece jenom potřeba vydělat nějaké peníze, aby člověk mohl aspoň trochu fungovat. Tak tedy Indi bude nejspíš k vidění až v Armoy. Účast na Ulster Grand Prix, je zatím taky nejistá, důvodem jsou jisté neshody ohledně financí mezi týmem AIR a pořadateli závodu. Doufám, že se všechno vyřeší a Indi bude opět na startu. Loni jako nováček byl ve všech závodech, které dokončil v Top10. V Mid Antrim nebude Indi asi jediným, kdo nepřijede. Dalším je Ryan Farquhar. Důvodem jsou opět neshody v pohledu na to, zda mají čtyřtaktní 450cc startovat společně s dvoutaktními 125cc. Ryan už je tak znechucený neustálými tahanicemi, že prý vážně uvažuje nad tím, že je to letos jeho poslední závodní sezóna…

Že se blýská na lepší časy je patrné z toho, že Michala oslovil tým, který jezdí Macau GP a Michal s nimi již podepsal smlouvu právě pro tento závod. Stane se tak druhým českým jezdcem, který se na start asijského Monte Carla postaví. Indi bude týmovým kolegou Rica Penzkofera a společně budou sedlat BMW. Součástí kontraktu je i start na North West 200 TT v roce 2011. Doufejme, že termín NW nebude kolidovat se Zatáčkami…

U nás doma se Michal představí v Těrlicku, kde by už rád jel na bavorském motocyklu. Tardičně ho uvidíme i v Kyjově na závěr naší domácí roadracingové sezóny.