Armoy Armada

09.07.2009 17:21

Příběh Armoy Armada je představen na výstavě pod názvem "Where Motorcycling Reigns" , která je momentálně ke shlédnutí v Ballymoney Museum, County Antrim. Návštěvníci mají unikátní příležitost vidět závodní motocykly, kombinézy, přilby, trofeje a další exponáty, které připomínají slavné Antrimské hrdiny. Tato výstava nyní zahrnuje I vzpomínku na nedávno zemřelého Roberta Dunlopa a rovněž tak vzpomínku k 80. výročí North West 200. Muzeum je znovuotevřené po nákladné rekonstrukci, která stála  £400,000 a byla realizována za podpory Heritage Lottery Fund. Muzeum bylo otevřeno 11. května a prozatím jej navštívilo přes 5000 lidí, kteří si návštěvu výstavy kombinují s Joey Dunlop Memorial Garden a občerstvením v 'Joey's Bar'.
Výstava "Where motorcycling reigns" bude ukončena 29. srpna 2009. Vstupné se neplatí, otevřeno je od pondělí do čtvrtka a v sobotu od 9:00 do 17:00, v pátek od 9:00 do 16:30.

Muzeum můžete navštívit alespoň pomocí virtuální prohlídky

Virtual Visit - Ballymoney Museum - Ballymoney, County Antrim, Northern Ireland

Kdo byli členová Armoy Armada ?

 

Frank Kennedy, pro svoji více než šest stop vysokou postavu přezdívaný taky jako Big Frank, vždycky díky své velikosti vyčníval mezi roadracery. Frank měl sklony k častým incidentům na tratích irských závodů. Tomu ale nebránilo v tom, aby třeba se zlomenýma rukama, či vykloubenými rameny opět nesedl na závodní motocykl. Frank vlastnil malou prodejnu ojetých aut poblíž Armoy, kde děl poměrně slušné obchody. Všechny vydělané peníze ale okamžitě pumpoval zpět do závodních motorek. Největším úspěchem jeho kariéry bylo druhé místo na North West v roce 1976. Jeho život a závodní kariéra byla ukončena po těžké nehodě na North West v roce 1979. Jméno Kennedy má ale svého pokračovatele, kterým je Frankův syn Paul.

Jim Dunlop je jediným dosud žijícím členem slavné Armoy Armada. Jeho nadšení pro roadracing přišlo velmi záhy v jeho dětství. Udělal i pár skvělých výsledků. V letech 1977 až 1981 několikrát závodil i na Isle of Man spolu se svými bratry Joeym a Robertem. Jeho zásluhou vyrostl v Armoy park věnovaný Armoy Armadě, včetně sochy vypodobňující motocykl, kterou vytvořily Mark Antony a Sean Doyle z Belfastu. Monument je věnovaný úspěšným členům Armoy Armady, kteří šířili slávu města po celém Irsku.

Joey Dunlop, několika násobný mistr světa, pocházel z Ballymoney, County Antrim. Svůj zájem o motocykly projevoval už od útlého dětství a ty mu nakonec předurčili jeho budoucnost. Jeho prvním motocyklem byl Tiger Cub 199cc, který pořídil za £50, to mu bylo 15 let. O několik let později ho pak už bylo k vidění na závodních tratích v jeho obvyklé žluté přilbě s tradičním startovním číslem #3.

První rekord v počtu vítězství překonal Joey v roce 1977, když měl na svém kontě 27 vítězství. V letech 1983 až 1988 byl šestkrát v řadě šampiónem ve třídě TT F1 a rovněž 5ti násobným mistrem světa ve stejné objemové třídě. Na svém kontě má několik nepřekonatelných hattricků - 1985 : F1, Senior a Junior, 1988 : F1, Senior a Junior a 2000 F1, Lightweight a Ultra Lightweight. Tyto výsledky jej ospravedlňují nazývat ho skutečným roadracingovým králem.

V roce 1986 mu britská královna udělila řád MBE za přispění k rozvoji roadracingu a v roce 1995 ještě přidal řád OBE za jeho charitativní činnost. Joey byl držitelem Honorary Freeman of Ballymoney Borough a v roce 2000 byl rovněž oceněn Manx Sword of State na the Isle of Man. Několik týdnů po svém vítězství n TT zahynul ve věku 48 let na závodech v estonském Tallinu ve třídě 125cc. Jeho pohřbu se zúčastnili desítky tisích lidí z celého Irska a Spojeného Království.

V jeho rodném městě byl na jeho počest zřízena Memorial Garden, kde je Joeyho socha v životní velikosti a stěna s výčtem všech jeho sportovních a lidských vítězství.

Joey je naprostým právem přezdívaný jako King of the Road.

Marvynu Robinsonovi se přezdívalo Robo. Jeho závodní kariéra začala už v roce 1968. Měl veškeré předpoklady pro závodění a jeho nadšení pro roadracing přivedlo na závodní tratě i Joey Dunlopa. Marvyn byl mechanik, který uměl opravit téměř všechno. Své první vítězství zaznamenal v roce 1974 v Kirkistownu na dromu, ale bylo to jeho vítězství na Ulster Grand Prix v roce 1975, které znamenalo skutečný nezpochybnitelný úspěch v jeho kariéře. Podobně jako jeho velký kamarád Frank Kennedy, tak i Marvyn zahynul v roce 1980 v závodě 500cc na North West. Ztratil kontrolu nad svým motocyklem v Mather´s Cross (tedy ve stejném místě jako v roce 2008 Robert Dunlop) a jeho život ukončil náraz do plotu na Portrush Road.